UPVC از اغاز تا کنون

PVC

 از پليمريزاسيون منومر وينيل کلرايد تشکيل مي گردد و شامل ٤٣% وينيل و ٥٧% کلر مي باشد که ماده اوليه ساخت پروفيل درب  و پنجره هاي UPVC مي باشد. PVC اولين بار در دو مکان کوچک در سال ١٨٣٥ توسط هنري ويکتور رگنالت (ريو ) و در ١٨٧٢ توسط اوگن بومان کشف شد. در هر دو مکان پليمر زماني ديده شد که جامد سفيد رنگ داخل فلاسک وينيل کلرايد در معرض نور آفتاب قرار گرفت.

 UPVC

UPVC ماده اي متشکل از مشتقات اصلي نفت خام و نمک طعام است و مخفف عبارت Unplasticised Poly Vinyl Chloride مي باشد که در اوايل دهه ١٩٦٠ در آلمان ساخته شد. حرکت بعدي در توسعه UPVC مشکلاتي را ايجاد نمود. بعنوان مثال عوامل نرم کننده که براي ايجاد  انعطاف پذيري در دماي پائين به آن اضافه ميشد از پي وي سي خارج ميگرديد و ماده متخلخلي را بوجود مي آورد که برطرف کننده نيازها نبود. بعد از سال ها توليد کنندگان مواد خام فرمولاسيون جديدي را ارائه دادند که  با افزودن مواد مختلفي مثل ضربه گير ها، نرم کننده ها ، مواد ضد احتراق، روان کننده ها و کمک کننده ها به PVC موفق شدند که پروفيل هاي توليدي را حتي در شرايط سرد، سفت و محکم نگاه دارند. انتخاب فرمولاسيون مناسب همان طور که در آزمايش هاي دراز مدت نشان داد، اطمينان خاطري از عدم سايش ، زرد شدن، خوردگي و پوسيدگي پنجره هاي UPVC به مصرف کنندگان ارايه نمود. در آن زمان مواد، اکسترودرها، قالب ها و کاليبراتورها و ساير تجهيزات توليد پروفيل هاي UPVC ابتدايي بودند. طراحي پروفيل ها نيز ساده بود. با وجود اين پنجره ها به سرعت توليد مي شدند و استفاده از آنها نيز به سرعت گسترش مي يافت.

در سال ١٩٦٥ با معرفي اکسترودرهاي دو  پيچه  مخروطي  پيشرفت  قابل  توجهي در  اين صنعت به وقوع پيوست. با بهبود فنآوري ابزار آلات مورد استفاده طراحي پروفيل ها، محصولاتي با کيفيت بهتر و دوام بيشتر توليد شد. در اغاز دهه ٩٠ ميلادي، تعداد پنجره هاي  UPVC فروخته شده در آلمان بيش ازپنجره هاي چوبي يا آلومينيومي بوده است. به عنوان مثال در سال ١٩٩٧ حدود ٥/٨٣ ميليون واحد پنجره UPVC در اروپا فروخته شد که بيشتر آن ها در اروپاي غربي بوده اما به دنبال توسعه يافتن و نوسازي کشورهاي اروپاي شرقي، استفاده از اين پنجره ها در کشورهاي اروپاي شرقي نيز به سرعت گسترش يافت . بزرگترين بازار اروپاي شرقي در حال حاضر لهستان ( با ٧/١ ميليون واحد پنجره ) و جمهوري چک ( با ٨/١ ميليون واحد پنجره ) هستند.

حال نزديک به ٥٠ سال است که استفاده از پنجره هاي  UPVC در اروپا رواج يافته و يکي از مطمئن ترين و پر مصرف ترين مواد اوليه در ساخت درب و پنجره ساختمان ها مي باشد که داراي  مشخصه زيبايي و استحکام مي باشد  و باعث زيبايي و بهبود کيفيت ساختمان ها شده است. تاريخچه UPVC  در ايران نيز به قبل از سال ١٣٥٧ بر مي گردد که به صورت بسيار محدود توسط شرکت صنايع PVC ايران شروع شد ودر سال ١٣٥٧ اين کارخانه تعطيل شد و سپس در سال هاي ٧٠- ٧٥ مجددا توليد را آغاز کرد. ليکن به دليل عدم شناخت محصول از سوي مصرف کننده مورد استقبال قرار نگرفت. ازسال ١٣٨٠ با حمايت و پشتيباني سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و دستور العمل هاي دولت درارتباط با مبحث ١٩ که موضوع آن دستور العمل  صرفه جويي انرژي در ساختمان مي باشد، استفاده از اين محصول روز به روز بيشتر گرديد.آگاهي مهندسين مشاور و پيمانکاران و عموم از خواص ارزنده پنجره هاي ساخته شده از پروفيل UPVC و مزاياي اقتصادي آن در سال هاي اخير موجب رشد فزاينده استفاده از اين نوع محصولات گرديده است. سياست هاي تشويقي و اجباري دولت در به کار گرفتن پنجره هاي عايق بندي شده حرارتي و صوتي در رشد استفاده از آن مؤثر مي باشد.

منبع خبر: http://www.upvccenter.com/

Designed by (2017 - 2023): Rayan Nivand Co. Ltd.